Historie

Schietvereniging De Eendracht werd opgericht op 23 april 1948 en kreeg een onderkomen in het houten gebouw van de BVL (bijzondere vrijwillige Landstorm. Het gebouw is voor de Tweede Wereldoorlog gebouwd en werd als verenigingsgebouw gebruikt waar o.a. feestjes ,een melkcursus en naaikransje werden gegeven .

De ondergrond werd in gebruik gegeven door de toenmalige eigenaar (vrouw Yibusma) van de boerderij, waar de grond bij hoorde. De slechte isolatie was het in de winter erg koud . In het midden stond een petroleum kachel als warmtebron. Van voren verbrandde je bijna en van achter bevroor je. De olie werd gratis verstrekt door de olieboer.

Vooral in de jaren 1970-1980 werden veel wedstrijden bij andere verenigingen bezocht. Men schoot destijds veelal met buks klein kaliber maar ook wel met groot kaliber.  De bekerkast groeide als kool. Op de vereniging hadden we twee buksen kaliber .22 en men schoot toen ook al knielend. Tegenwoordig hebben we behalve buksen ook karabijntjes en pistolen en ook zijn er de laatste jaren luchtdrukwapens bij gekomen. Door problemen met de kogelvangers is de vereniging rond 1980 gesloten geweest en moesten we toen uitwijken naar de Veluwehal in Barneveld. Sinds 2001.

Al heel snel is toen met behulp van de 25 leden de baan verbeterd zodat we al snel weer toestemming kregen om weer in ons eigen gebouw te schieten. In de jaren tachtig werd er ook gebruik gemaakt van een buitenbaan op de Leemweg in Terschuur en het gebouw werd zelf door de leden in etappes verbouwd, zoals stenen muren en een pistoolbaan. In de jaren negentig groeide de vereniging zo hard dat we genoodzaakt waren om een ledenstop in te stellen .Tegenwoordig zijn nieuwe leden weer van harte welkom. Vanaf 2010 zijn er in en om het gebouw weer grote vernieuwingen doorgevoerd zodat we nu in een comfortabele en nog veiliger omgeving kunnen schieten.