Introductiegesprek

Mensen met interesse voor de schietsport vragen zich vaak af wat er allemaal komt kijken bij het lidmaatschap van een schietvereniging. Deze vragen zijn het makkelijkst te beantwoorden door middel van een persoonlijk gesprek. Tijdens dit gesprek vertellen wij meer over het lidmaatschap en verwachten wij van jou ook wat achtergrondinformatie. Hierna geven wij een rondleiding op onze schietaccommodatie. Het gesprek zal na afspraak plaatsvinden op een maandag tussen 19:00 en 20:30 uur.

Het lidmaatschap

Mensen die zich aanmelden bij onze vereniging zijn de eerste zes maanden aspirant lid. Deze periode is vastgesteld door de KNSA en behoord door alle schietverenigingen in Nederland te worden aangehouden. Als aspirant lid krijgt u een instructie aangeboden door één van de basistrainers om de eerste techniek van het sportschieten aan te leren.

Om in aanmerking te komen voor het volwaardig lidmaatschap verwachten wij dat u, gedurende deze periode van zes maanden, regelmatig uw gezicht laat zien en op een verantwoorde wijze met (lucht-)wapens kan omgaan. Ook dient u, na aanmelding, zo spoedig mogelijk een geldige Verklaring Omtrent het Gedrag bij de vereniging in te leveren.

Kosten

• Hoofdlid
  • Inschrijving KNSA
  • Lidmaatschap per jaar
  • Totale kosten
  • Hoofdlid
  • €35,-
  • €125,-
  • €160,-
  • Jeugd (tot 18 jaar)
  • €0,-
  • €65,-

Eigen wapens

Indien je over een eigen wapen wilt beschikken, zul je eerst een jaar lid moeten zijn van onze vereniging. Bovendien moet je regelmatig komen schieten voor het maken van voldoende schietbeurten. Wij stellen dit op minimaal 26 schietbeurten. Dit geldt alleen voor aspiranten voorafgaand aan het aanvragen van een verlof. De wettelijke norm voor het behouden van het verlof is minimaal 18 schietbeurten.

Het bestuur zal overigens eerst beoordelen of je over voldoende schietvaardigheid en veiligheid beschikt voordat je een eigen wapenverlof mag aanvragen. Het aanvragen van een wapenverlof is weer een aparte procedure en wordt grotendeels afgehandeld door justitie.
In de CWM (Circulaire Wapens en Munitie) is beschreven dat het voorhanden hebben van een vuurwapen volgens een drietal stappen gaat.

FASE 1  (< 1 jaar) Nog geen 1 jaar lid (KNSA licentie < 1 jaar) dan alleen verenigingswapens in Olympische disciplines.

• .22 pistool of revolver (loop max. 153mm = 6″)
  • .22 geweer of karabijn (niet zelfladend)